Waarom is een televisie kopen minder populair geworden en hoe zit het met de historie van televisies in de jaren 90?

Sharing is caring!

Sinds de oprichting, zo’n 75 jaar geleden, heeft de televisie zich in een progressief tempo ontwikkeld, en in de twintigste eeuw kan de televisie worden beschouwd als de meest invloedrijke technologische uitvinding, afgezien van het internet natuurlijk. Een TV kopen is de normaalste zaak van de wereld geworden en de eerste versie van de televisie was gebaseerd op ruwe vaardigheden en werd met voldoende scepsis tegemoet getreden, maar nu is de noodzaak ervan zo groot geworden, dat in de Verenigde Staten in enquêtes wordt gesteld dat elk huis van het land een televisie: mensenverhouding van 2,75:2 draagt. Er zijn dus meer televisietoestellen per huis dan mensen.

  • De evolutie van de televisie heeft met de komst van de jaren ’90 een ‘boom and burst’-fase doorgemaakt en hoewel het lichtjaren weg lijkt, is de televisie pas sinds de jaren ’90 dramatisch veranderd. Laten we dus dieper ingaan op de blik en het gevoel van de evolutie sinds de jaren ’90.

De Gouden Eeuw van televisie in de jaren 90

In de jaren negentig van de vorige eeuw is de televisie drastisch verbeterd, dankzij de gelijktijdige ontwikkeling van het internet. Televisieprogrammering werd een eenvoudiger taak, omdat mensen het leuk vonden om op de knoppen van FCC te drukken om door geliefde programma’s als ‘Chitrahaar’, ‘Dekh Bhai Dekh’, ‘Chandrakanta’ en ‘Hum Paanch’ heen te schuren.

Tegenwoordig kun je met kabel televisie bijna alles kijken!

Kabel-tv nam een groot deel van de televisiekanalen in beslag en heerste als een gek over de harten van de kijkers. Tegen het einde van het decennium was het programmeren van kabeltelevisie het volgende grote ding geworden, en een onmisbaar onderdeel van het dagelijks leven, zozeer zelfs dat elk individu er voor compleet vermaak bij zwoer. Mensen genoten van programma’s als ‘Vikram en Betal’ en ‘Office Office’, en Doordarshan, Sony TV werd een geliefde hindi-tv-zender, alleen maar omdat ze over alle taboes discussieerden en maatschappelijke barrières doorbraken door expliciet scènes met betrekking tot geweld, familiedrama en controverses in beeld te brengen.

  • Verschillende technologieën van televisie zoals Indiase TV in de VS, Colored TV, LCD/LED TV en Mobile TV waren nog steeds aan de gang, en de standaard Black n White TV is nog steeds toonaangevend op de markt.
  • In de jaren ’90 waren er echter wel extra functies zoals slaaptimers, ouderlijk toezicht en ‘picture in picture’.

De magische tijd van 2000, waarom werd televisie kijken toen nog populairder

Aan het begin van het decennium kwamen de dvd-spelers in de schijnwerpers te staan. Later werd dun de nieuwe mode, omdat plasma-tv’s de huizen begonnen te domineren.

  • Realiteitsshows en talentenjachten werden de nieuwe mantra van het succes van de televisie en de kortere weg naar roem, omdat de mensen religieus afgestemd waren op hun tv-toestellen om deze shows op te snuiven. Televisie werd toen helemaal digitaal, wat de beeldkwaliteit verbeterde, waardoor het high definition werd.
  • Ongeveer tien jaar later werden Mobile TV, Live TV en online TV en Catchups populair, met de introductie van snel internet, digitale opname en live video streaming.